Σε εορταστικούς ρυθμούς κινείται από σήμερα η αγορά καθώς τίθεται σε ισχύ το εορταστικό ωράριο στα εμπορικά καταστήματα ενώ μέσα στην εβδομάδα κάνουν πρεμιέρα τα δύο «καλάθια» που θα εφαρμοστούν σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα παιχνιδιών
Την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου ξεκινά το «Καλάθι των Χριστουγέννων», ένα διευρυμένο ουσιαστικά «Καλάθι του νοικοκυριού» και περιλαμβάνει, από την κατηγορία των κρεάτων τη γαλοπούλα, το αρνί και το κατσίκι, καθώς το χοιρινό και το κοτόπουλο βρίσκονται ήδη στο μόνιμο «Καλάθι του νοικοκυριού», από χριστουγεννιάτικα γλυκά το τσουρέκι και τη βασιλόπιτα καθώς επίσης και τη σοκολάτα. Το «Καλάθι των Χριστουγέννων» θα διαρκέσει έως και την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου.
Δύο μέρες αργότερα, στις 15 Δεκεμβρίου, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα το «Καλάθι του Άη Βασίλη» το οποίο, όπως και πέρσι, θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά από τις επιχειρήσεις που πωλούν παιχνίδια και έχουν ετήσιο τζίρο άνω του 1 εκατ. ευρώ αλλά και εθελοντικά από όσες το επιθυμούν. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι να διευκολύνει τις αγορές των καταναλωτών για τα χριστουγεννιάτικα δώρα των μικρών παιδιών.
Καθώς η πιο κρίσιμη περίοδος για το εμπόριο ξεκινά, συγκρατημένη διάθεση από του καταναλωτές για δαπάνες δείχνουν τα αποτελέσματα έρευνας της Focus Bari με τον πληθωρισμό και την ακρίβεια να πλήττουν την αγοραστική δύναμη. Σύμφωνα με την έρευνα, χαμηλότερες δαπάνες σε όλα τα είδη, ακόμα και στα πρώτης ανάγκης, είναι διατεθειμένοι να εξετάσουν τουλάχιστον οι μισοί Έλληνες καταναλωτές εφόσον η αγοραστική τους δύναμη συνεχίσει να συρρικνώνεται λόγω πληθωρισμού. Συγκεκριμένα, το 50% αναμένεται να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε τρόφιμα και ποτά, ενώ το 56% σε οικιακά είδη και είδη υγιεινής. Επίσης ποσοστό κοντά στο 80% είναι διατεθειμένο να κόψει περαιτέρω τα έξοδα σε προαιρετικά καταναλωτικά είδη όπως αλκοόλ, παιχνίδια/παζλ/ βιβλία και ρούχα/παπούτσια/ αξεσουάρ. Ποσοστό 73% θα μείωνε τα έξοδά του και για προσωπική φροντίδα και ομορφιά.
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, τους προσεχείς 12 μήνες, υποχώρησαν οριακά τον Νοέμβριο με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -43,7 (από -42,9) μονάδες τον Οκτώβριο. Το 57% (από 58%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 5% (από 8%) προβλέπει μικρή βελτίωση.
Παράλληλα, η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) υποχώρησε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -43,8 (από -39) μονάδες. Το 55% (από 51%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 7% (από 8%) αναμένει το αντίθετο.
Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες εξασθένισε σημαντικά τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις -67,4 μονάδες (από -61,8 μονάδες). Το 85% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 13% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή.
Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 61%, ενώ στο 14% από 12% ενισχύθηκε το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 16% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 8%. Στο ερώτημα το οποίο αξιολογεί το βαθμό αβεβαιότητας των νοικοκυριών ως προς τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις, το 59% έκρινε τον Νοέμβριο ότι η οικονομική κατάστασή του μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, όσο και τον προηγούμενο μήνα.